Siisonin uudet kujeet!

Meillä olisi tällä kertaa kerrottavana teille pientä tilannepäivitystä Siisonin suunnalta. Vuokrasopimuksemme päättyy vuoden lopussa ja meillä on edessä muutto toisiin tiloihin. Mutta älkää huoliko, emme ole lähdössä kauas, pysymme edelleen Euroopan rajojen sisäpuolella. 😉

Tilojemme todennäköisestä pienentymisestä johtuen, ja paremmin teitä asiakkaita palvellaksemme, muutamme hiukan toimintatapaamme.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että talvella otamme myyntiin mm. toppavaatteita, talvikenkiä, neuleita ja luistimia, emme hellemekkoja ja vappukoristeita. On myyjien ja ostajien etu, että myynnissä on vain tavaraa, mikä on juuri sillä hetkellä kysyttyä. Lisäksi uusi toimintamalli mahdollistaa myyjien nopeamman kierrättämisen, eli voimme palvella useampaa myyjää nopeammin. Vanha ja ruuhkainen jono muuttaa siis muotoaan dynaamiseen suuntaan.

Jatkossa tiedotamme nettisivuillamme ja Facebookissa, millaisia tuotteita otamme myyntiin juuri nyt. Vanhassa jonossamme olevat myyjät ovat tietysti etusijalla jonotusjärjestyksessä. Mikäli sinulla ei ole juuri nyt sellaista myytävää mitä otamme myyntiin, niin seuraa tilannetta ja ilmoita tuotteesi, kun kysyntä kohtaa sinun tuotteidesi kanssa.

Nettisivuiltamme löytyy aina tarkat tiedot millaisia tuotteita otamme myyntiin juuri sillä hetkellä sekä lomake, jolla voit ilmoittaa omat tuotteesi myyntiin. Jos et syystä tai toisesta käytä internetiä, niin saman asian voi hoitaa myös myymälässä.

Klikkaamalla TÄSTÄ pääset sivulle, jolla voit ilmoittaa omat myytävät tuotteesi.

Tehdään yhdessä kierrättäminen helpommaksi ja hauskemmaksi! 🙂

Terkuin Siisonin väki

Mistä kaikki alkoi

Haluamme kertoa pienen tarinan miten Siison sai alkunsa ja ideansa. Loppuvuodesta 2017 aloimme miettimään mihin seuraavaksi suuntaisimme. Meillä oli takana startup-kokeilu NutChoice, joka on tällä hetkellä odottamassa parempia päiviä, mutta idea kestävämmästä kehityksestä, kierrätyksestä ja puhtaammasta ruoasta jäi elämään.  NutChoice tosin keskittyi pelkästään puhtaampaan ruokaan, mutta muut teemat ovat eläneet taustalla, joista sitten kehittyi Siison.

Alusta asti oli ideana yhdistää tietotekniikka ja käytettyjen tavaroiden kierrätys. Tiimistä kaksi kolmasosaa on miehiä, jotka harvoin, jos koskaan, kävivät kirpputoreilla. Myyminen ja tarpeelisten tavaroiden löytäminen kirpputoreilta on asiaan vihkiytymättömällä kasittämättömän hankalaa. Osalle ihmisistä se on harrastus, tai elämäntapa, mutta useimmille aivan liian työlästä. Huomattavasti helpompaa on ostaa uusi tavara netistä tai kaupasta.

Aloimme pohtimaan miten asiaa saataisiin muutosta. Mielestämme isoin ongelma ostamisen kannalta oli tavaroiden löytäminen kirpputoripöydistä.  Tietyn kokoisten vaatteiden löytäminen kirppispöydistä on käytännössä mahdotonta, jos ei ole aikaa tai halua kierrellä kirpputoreja säännöllisesti.  Ratkaisu tähän oli yksinkertainen, laitetaan tavarat omille paikoilleen, toteutus kuitenkaan ei. Miten tavat pysyvät paikoillaan, riittääkö meillä resurssit järjestellä, huoltaa, asetella ja varsinkin poistaa myymättä jääneet tavarat myynnistä? Mistä tiedämme mikä tavara on ollut miten kauan myynnissä? Onko joku ylihinnoiteltu, tai muuten vaan sellainen mitä kukaan ei tarvitse ja joka ei löydä uuteen kotiin?

Ratkaistaksemme ongelman aloimme käydä läpi valmiita ratkaisuja mistä ehkä saisimme toimivan paketin pienillä muutoksilla. Tutkimme valmiita kirppisohjelmistoja, kaupan ohjelmistoja, avointa koodia ja myytäviä tuotteita. Osalla olisimme ehkä päässeet alkuun, mutta mikään ei tuntunut olevan tarpeeksi hyvä jatkoa ajatelleen. Lisäksi emme pitäneet ajatuksesta, että olisimme ohjelmiston toimittajan aikataulujen ja tahtotilan armoilla.

Näiden tutkimusten jälkeen päädyimme tekemään oman järjestelmän. Vaikka työ tuntuu välillä olevan edelleen vasta lähtökuopissa, olemme kuitenkin saaneet jo toimivan taustajärjestelmän, jolla pystyy hallitsemaan kirppistuotteet, niiden hinnat, alennukset, myynnin ja myyntiajan seurannan jne.  Paljon on vielä tekemättä, ja vielä paljon enemmän suunnittelematta. Isoin tulevista askeleista on varmaan varsinaisen kassan tekeminen, joka tulee nopeuttamaan ahkeran henkilökuntamme työtä paljon, ja voimme keskittyä taas vähän paremmin olennaiseen, eli asiakaspalveluun.

Tavaroiden myyjien osalta toimintatapa oli selvä alusta asti. Myyjien ei tarvitsisi tehdä muuta kuin tuoda tavarat meille. Kuten olette ehkä huomanneet sosiaalisen median päivityksistä, niin ajatus sai hurjan suosion alusta alkaen. Tätä kirjoittaessa meillä on yli 400 myyjää odottamassa vuoroaan ja jono tuntuu liikkuvan raastavan hitaasti, ainakin  näin yrittäjän näkökulmasta, ja varmasti myös monen vuoroaan odottavan asiakkaan.  Tämän tilanteen kehittäminen on nyt se mihin kaikki toimintamme tällä hetkellä tähtää.  Kehitämme järjestelmää, pyrimme saamaan tavarat paremmin kiertämään, myymälän sisäisen logistiikan toimimaan paremmin ja selkeämmin,  sekä mahdollistamaan mahtavan henkilökuntamme ideat ja vahvuudet.

Kiitos jokaiselle asiakkaallemme, että olette käyneet meillä, ilman teitä tämä ei olisi mahdollista. Nähdään Siisonilla! 🙂